Afbeelding 1 Afbeelding 2 Afbeelding 3

Agressie en gevolgen

Agressie is een breed maatschappelijk probleem. Uitgescholden worden, of zelfs ronduit bedreigd komt helaas vaak voor. Face to face, of telefonisch. Steeds vaker krijgen mensen met agressie te maken. Ook – of vaak zelfs juist – in werksituaties.

Onvoorbereid geconfronteerd worden met agressie kan een gevoel van machteloosheid geven. Dit kan medewerkers beschadigen en leidt tot een vermindering van werkgeluk en niet zelden tot (chronische) uitval.

Afbeelding 4

Doelstelling

Het leren herkennen van de verschillende soorten agressie én op de juiste manier leren reageren helpt bij het vergroten van de weerbaarheid. Je vermindert hiermee de kans dat een situatie uit de hand loopt en de medewerker voelt zich meer ‘in control’. Wij pretenderen niet om deelnemers om te toveren tot agressiespecialisten. Ons doel is om medewerkers weerbaarder te maken. Centraal staat: herkenning en de-escalerende reacties. We geven tips en trucs, zodat medewerkers zich minder overrompeld en overspoeld voelen door agressie en zich beter kunnen beschermen.

Deelnemers aan een training nemen het best informatie op als ze zich veilig en gehoord voelen. We hebben aandacht voor persoonlijke ervaringen, waarbij we niet schromen om onze eigen kwetsbare kant te laten zien en ons verhaal te delen. Vanwege onze persoonlijke opzet en aanpak werken we bij voorkeur met groepen van zes tot acht personen.

Deelnemers mogen oefenen met de trainingsacteur als ‘levend lesmateriaal’. Daarbij houden ze altijd zélf de regie. Een situatie word direct beëindigd als een deelnemer dit aangeeft, door een time-out signaal te geven. Als er bijvoorbeeld behoefte is aan tips van anderen, of als een situatie emoties losmaakt. De ervaring leert dat veel deelnemers juist in deze veilige omgeving graag willen oefenen. De keuze kan echter ook gemaakt worden om te leren door toe te kijken. We blijven altijd weg bij fysieke agressie. De focus ligt op het beïnvloeden van omkeerbaar gedrag. Uit ervaring weten wij dat er ook ruimte is voor plezier, tijdens onze trainingen wordt er ook regelmatig hartelijk gelachen. 
Resultaat Door het volgen van deze training voelen werknemers zich veiliger en meer zeker in hun werksituatie. Deelnemers leren welke aanpak de-escalerend werkt. Zo blijven ze een stevig aanspreekpunt, ook als iemand zich boos en/of agressief gedraagt.
 
De kwaliteit van onze trainingen voldoet altijd aan de hoogste standaard. 

Agressietrainingen verzorgde we eerder voor o.a.
Ipse de Bruggen
Ministerie van justitie
GGD
Diverse woningbouwverenigingen en gemeenten