Als supervisor en trainer ben ik veel bezig met interne processen en communicatie naar de ander. Wat gebeurt er in de interactie en wie kan waar verantwoordelijkheid nemen en bijsturen als het nodig is.
Als trainer ben ik vooral gespecialiseerd in het trainen van gespreksvaardigheden vanuit de krachtgerichte gedachte. Het inzetten van de basishouding en het gebruik kunnen maken op een passende manier van interventies die bij dit gedachtegoed horen zoals bijvoorbeeld het kantelmodel van Progressiegericht werken of het uitvragen van de ambivalentie vanuit Motiverende gespreksvoering. Kortom; het ondersteunen van mensen (en groepen) bij gedragsverandering.
Bij het trainen van deze vaardigheden heb ik mogen zien en ervaren hoe belangrijk het is dat er zo echt mogelijke oefensituaties worden gecreëerd waarin de ander eigen vaardigheden mag (her)ontdekken, exploreren, ontplooien en bewuster inzetten. Een trainingsacteur speelt daarin een belangrijke rol. Aansluiten bij de leervraag van de ander, uitdagen en meebewegen zodat de deelnemer kan ervaren wat het effect kan zijn van ander gedrag. En vertrouwen kan krijgen in eigen vaardigheden.
Omdat ik in de praktijk veel samenwerk met trainingsacteurs en deze steeds meer op waarde ben gaan schatten, vond ik het belangrijk om zelf de opleiding te volgen. Zo heb ik meer handvatten om de samenwerking met trainers vorm te geven en inhoud te geven.
De combinatie van zowel trainer als trainingsacteur zijn is een mooie combinatie die in de praktijk veel oplevert voor het leerrendement van deelnemers en studenten.